Cos de vestit de jacquard de ras i vellut amb motius florals

    next
    prev
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell

Cos de vestit de jacquard de ras i vellut amb motius florals

Creador: 
Francisca Vila de Coll
Cronologia: 
1883-1889
Gènere: 
Dona

Jaqueta cenyida a la cintura i acabada en punta per davant i per darrere. El teixit, de jacquard de ras i vellut, amb motius florals de seda de diversos colors, indica el caràcter estructural de l’ornamentació. Presenta obertura davantera total, cordada amb 20 botons ornamentats amb el que semblen representacions esquematitzades d’ostres i perles (conserva els originals). Les peces davanteres estan tallades amb molta corba i l’obertura no és recta sinó que té forma bombada al pit i còncava a la cintura, fet que permet una bona adaptació al cos. Al davant té quatre pinces de 5,5 cm fins a sota el pit que cenyeixen el cos a la cintura. Màniga sastre, una mica arrugada a l’espatlla, amb el puny obert que deixa veure un puny de ras de seda morat i arrugat. A l’obertura del puny, que és triangular, hi ha 4 botons com els de l’obertura del cos. A l'obertura de davant, a la part inferior del costat dels botons, es veu com el teixit anava una mica just i la modista va haver d’aprofitar les vores de teler, tot i que, com que queden tapades per l’altra banda quan es corda, queda dissimulat. El coll es corda amb dos gafets. La part de darrera acaba amb una aleta amb punta i segueix un patró tradicional. L’esquena presenta costura central i dos costadets on les pinces són convertides en costura a cada costat, fet que permet una millor adaptació al cos. A l’interior s'observen 11 barnilles (quatre a davant i set a l’esquena) que coincideixen amb les pinces i les costures i reforcen el cos tot donant-li estructura. Una cinta on hi ha estampat el nom de la modista cenyeix la peça al cos folrat. La part baixa del cos, per dins, té unes vistes de ras morat, com el del puny i l’interior del coll, per si l’interior es veu. Les barnilles són de material natural. A la part més estreta s’hi han fet tallets per tal d’adaptar-la millor al cos. La peça comparteix característiques estilístiques amb peces de la mateixa dècada confeccionades per la modista Francisca Vila de Coll.

Vocabulari

Jacquard

Teixit amb dibuixos obtinguts amb la màquina jacquard.

Vellut

Teixit de seda, de llana, de cotó, etc., llis d’una cara i de l’altra cobert de pèl, curt, tallat.

Pinça

Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)

Puny

Part o allargament de la màniga que cobreix el puny.

Gafet

Peça en forma de ganxo o croc que ficada dins d’una anelleta serveix per a cordar o descordar dues coses o parts d’una cosa. Gafeta: Anelleta per on es passa el gafet. Poden ser metàl•liques o bé fetes de fil.

Aleta

Petit faldó que s'obre en la part inferior d'una peça de cos, generalment per sota la cintura.

Barnilla

Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.

Costadet

Part lateral del tors, tallada en diverses peces, que permeten entallar i ajustar la peça sobre el cos.

Firma

Francisca Vila de Coll

Francisca Vila de Coll és una altra de les modistes que s'ha pogut identificar gràcies a la localització d’etiquetes en peces fetes per ella. Es tracta de cossos de vestit on el nom de la modista apareix estampat a la seva cinta interior, sobre una tira de seda: "FRANCISCA VILA DE COLL BARCELONA". Totes les peces tenen una correspondència en el patronatge emprat, el tall i els recursos ornamentals són molt similars. En tots els casos es tracta d’una confecció molt acurada, tant a l'interior com a l'exterior, amb materials de qualitat, com ara els botons amb forma d’ostra, de molta originalitat, que van ser usats en algunes de les peces. Aquestes característiques podrien fer pensar en una modista amb un taller important i una confecció molt pulcra.

Les referències sobre Francisca Vila de Coll són escasses: va aparèixer a l’Anuari Riera de l’any 1896 com a modista establerta al carrer Escudillers Blancs, núm. 3 bis, primer pis, i al de l'any 1897 es trobava inscrita a la Pl. Sant Miquel, núm. 4, segon pis. Més endavant, a l'anuari del 1912 tornava a aparèixer, situada en una adreça molt propera, a la Pl. Sant Miquel, núm. 3, 3r 1a. Malgrat aquestes dates més tardanes, totes les peces conservades d’aquesta modista daten de la dècada de 1880. Francisca Vila probablement adoptà “de Coll” pel cognom del seu marit.

,

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1883-1889

Aquest segon període fou el que va precedir els inicis de la moda posterior, anomenada per la historiografia tradicional “modernista”. Estilísticament es trobava encara dins la moda del polissó, tot i que incloïa diversos canvis pel que fa a la silueta general. El vestit anà evolucionant cap a una nova concepció del cos femení i, tot i no perdre el polissó fins a les darreries de la dècada, s’observa que aquest perdé part del seu volum. L’estructura del vestit era menys brusca que en la dècada anterior pel que fa als volums, però, en canvi, la línia fou més severa. El cos s’entallà a la figura femenina i el tall baixà fins més avall del ventre amb una forma apuntada, de vegades dividida en dos. El coll, alt, feia més esvelt el bust i mantenia el cap apartat de la resta del cos. Les mànigues es mantenien estretes, adaptades a les formes naturals dels braços. La moda adquirí un posat rígid en comparació amb l’ondulació i el joc de moviments barroquitzants del període anterior. Els cossos eren més rígids, més estrets i embarnillats. Les peces de festa podien anar escotades, amb un coll en forma de V i emprar jocs de transparències. En general, però, es tractava d’un vestit que empresonava el cos femení aïllant-lo de l’exterior, tot i deixar-ne intuir les formes. Sovint, de la part posterior sortien dues aletes molt llargues, que quedaven situades sobre el polissó.

Les espatlles reduïren llargada, com ja s’havia apuntat a finals del període anterior. Les faldilles perderen volum, retornant a unes línies geomètriques i rectes. Es perdé el joc bicolor dels teixits en voga durant el període anterior i es recuperà el color uniforme, amb aplicació d’ornamentació. En alguns casos es podien utilitzar dos teixits de textures diferents d’un mateix color i així donar un joc de profunditats i volums. Cap a 1883 se li afegí una mitja cua, a moda de llagosta marina i que en alguns casos era mecànica i es podia allargar o escurçar. La línia de la silueta era diagonal. A partir de 1884 el polissó perdé volum i la cua s’escurçà. L’ornamentació era de caràcter decorativista, tot i que es situava en punts clau de l’estructura del vestit, sense que es tractés d’una decoració exuberant ni tampoc desmesurada. Es troben molts elements de caràcter floral i vegetal, de vegades brodats al teixit, o bé passamaneria aplicada. Es combinaven diversos teixits per tal de crear un joc de textures i sovint es recreava una brusa amb un bolero o una jaqueta a sobre. Les cintes, galons i llaçades eren recursos habituals per ornamentar les peces, així com els escots de berta per als vestits de nit. El coll adquirí també importància en el plantejament del vestit i assolí una alçada important. En els casos en que els cossos es cordaven amb botons, aquests esdevenien també ornamentals.

...

El segle XIX fou especialment revelador en molts aspectes, sobretot pel que fa a la crisi de l’Antic Règim i a la construcció de l’estat liberal a Espanya. En termes econòmics Catalunya se situà al capdavant de la revolució industrial a nivell de l’Estat espanyol i la ciutat de Barcelona fou coneguda sota la denominació de “La fàbrica d’Espanya”. La burgesia es consolidava com la classe dominant i, amb ella, una nova manera d’entendre el comerç, el consum, l’oci i les relacions socials, així com mols altres aspectes de la vida quotidiana, cultural i econòmica.

Barcelona, que es feia cada vegada més forta com a capital europea, emprengué un creixement molt important a nivell urbanístic: més enllà dels intents de reformular l’antiga ciutat encara dins de muralles de la primera meitat de segle, s’aconseguí demolir-les vers 1854, durant el període progressista d’O’Donnell, i poder, així, pensar en un creixement real, que es veié concretat en el Pla Cerdà, després que el projecte de Rovira i Trias fora rebutjat per Madrid.

La Renaixença catalana, la voluntat de fer renéixer el català a nivell cultural i literari després d’un període de decadència, i l’aparició de les primeres forces polítiques catalanistes ajudaren a fer de la segona meitat de segle un període ric i definitori per a la cultura catalana.

Durant el segle XIX la moda, tant masculina com femenina, evolucionà de manera canviant i diversa. Mentre que el vestit per a la dona canvià dècada a dècada, fins a assolir les formes característiques el modernisme –un dels moments històricament més pletòrics– el vestit masculí emprengué un camí que desembocaria en la simplificació de les formes, els colors i els teixits, en una cerca incessant de la creació d’una imatge d’home de negocis homogènia.

L’aparició d’un gran nombre de revistes de modes, tant internacionals com en llengua castellana i catalana, la millora de les comunicacions així com de la premsa escrita en general, contribuïren a fer dels canvis del vestit una constant i en cada temporada hi havia novetats. El segle XIX fou també el segle de l’aparició del grans creadors de moda, que posaren els fonaments per al desenvolupament de l’Alta costura. A París, creadors com Worth, Doucet o Caillot Soeurs, conceberen la creació de moda com una creació d’autor, en què el nom del creador era un valor afegit a la peça. En paral·lel al que succeïa a París, a Catalunya començaren a aparèixer alguns noms reconeguts, que etiquetaven les seves peces. Curiosament, en el cas català aquests eren noms de dona, de modistes que a poc a poc havien anat consolidant el seu negoci. La primera modista que tenim constància que etiquetés els seus vestits és Virgínia Vellay, de la qual ens n’ha arribat una peça amb etiqueta que data de 1876. Però, després d’ella en vingueren moltes més: Renaud, Molist, Solà, Valls...

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
4941
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Cos de vestit
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tacte: 
SuauRugós
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
Botons
Color: 
NegresVioletes
Material: 
Seda

Bibliografia

ALISON, G. Victorian & Edwardian fashion : a photographic survey, New York : Dover Publications , 1981

Nota: aquesta és una selecció bibliogràfica àmplia que pretén ser una aproximació al període de la peça.

Valora

Peces relacionades