El Museu
Què ésel Museu Virtual de la Moda de Catalunya?
El Museu Virtual de la Moda de Catalunya és una plataforma online que reuneix i posa a disposició de l’usuari centenars de peces de vestir històriques de col·leccions públiques d’arreu del territori català.
A Catalunya hi ha més de 6.000 peces de vestir històriques disgregades en multitud d’institucions, però tan sols un 5% d’aquestes són a l’abast del públic. Moltes no s’han exposat mai o no han pogut ser degudament estudiades fins ara.
La missió del Museu Virtual de la Moda de Catalunya és activar aquest patrimoni adormit i mostrar el relat de la història catalana del vestit. Per això es mostren totes les peces, des de les més boniques a les més senzilles. Totes mereixen ser conegudes i recordades.
La virtualitat del museu permet donar resposta al repte social d’accés universal a aquest patrimoni –desconegut malgrat la seva rellevància social, cultural i econòmica– i fer-ne difusió i divulgació científica sense deslocalitzar les peces de les seves institucions responsables i del seu territori.
Darrera de cada peça hi ha hagut un treball profund de documentació, fotografia i catalogació, de manera que l’usuari disposa d’una àmplia informació de qualitat que no avarca tan sols la peça de roba en sí, si no també el seu context històric, el seu autor i, finalment, el consumidor.
La memòria d’una societat no es troba només en les grans gestes, sinó també en objectes tan quotidians com el vestit
El repte
Gràcies a la dotació econòmica del Premi Lluís Carulla 2016, el Museu Virtual de la Moda de Catalunya ha pogut veure la llum amb més de 600 peces de vestir històriques documentades.
Tot i així, sabem que hi ha més de 6.000 peces històriques a Catalunya i creiem que Museu Virtual les ha de reunir totes! Per això, hem obert diverses vies per ajudar a finançar la tasca de documentació i poder assolir el nostre repte: reunir i mostrar la totalitat de peces de vestir històriques de Catalunya.
Premi Lluís Carulla 2016
El projecte del Museu Virtual de la Moda de Catalunya ha estat guanyador del Premi Lluís Carulla 2016 d’estímul a un projecte cultural. Aquest premi, amb una dotació de 100.000 euros bruts, promou la innovació per tal d’enfortir i modernitzar la cultura i la societat catalanes.
La Fundació Carulla, creada l’any 1973, treballa per promoure la llengua, la cultura i els valors que configuren la societat catalana, amb la voluntat d’enfortir el sentit de pertinença.
L'equip
El Museu Virtual de la Moda de Catalunya és un projecte de Walden Gestió del Patrimoni Històric i Cultural, un equip jove i interdisciplinar especialitzat en la gestió del patrimoni històric i cultural.
Laura Casal-Valls, idea i direcció del projecte
Marta Sánchez Natera, conservadora
Barbara Marchi, documentalista
Ariadna de Vilallonga, responsable de comunicació
Sandra Rebassa i Sabina Cuesta, suport tècnic i edició de textos
Isabel Fabregat, suport redacció de continguts
Col·laboradors
Jaume Gual Cabo, edició d’imatge
Joan Amer (FNT’STC), disseny d’imatge corporativa
Cristina Sanjust, suport documentació i redacció de continguts
Ares Gratal, traducció llengua castellana