Vestit negre de seda
Vestit negre de seda
Vestit de ras de seda de dues peces. Molt ornamentat. La disposició de l'ornament no permet veure les línies tectòniques de la confecció. Es tracta d'una peça molt orgànica, que s'adapta al cos i que el tanca. La faldilla, amb forma de corol•la, i el pit, molt drapejat, responen a la silueta característica de la primera dècada del segle XX.
Cos curt, allargat per davant amb un faixí arrugat (drapejat a mà). Cordat al darrere i de coll alt. Màniga de tres quarts, amb volum a la copa. Cos molt drapejat per davant i per darrere. Escot fichú, imitant capelina feta d'aplics de guipur i brodat de fil de seda i fil de vellut. El puny allarga la màniga amb un aplic de tul de seda, gasa i de tul mecànic amb aplics de vellut i atzabeja, formant un motiu semblant a la ploma de paó (tul mecànic). Interior reforçat amb 9 barnilles folrades. Interior folrat de cotó, on es veuen les puntades que sostenen la decoració.
A la faldilla hi trobem els mateixos motius del puny, amb aplics d'entredós i galó de vellut de seda amb motius ornamentals. Faldilla ornamentada amb ornamentació aplicada, amb una mica de cua. Forma una corol•la, que s'obra amb plecs (4 plecs cosits que s'obren al baix). Per darrere hi ha una acumulació de roba mitjançant un arrugat. Obertura parcial posterior, tancada amb clecs i dos gafets metàl•lics a la cintura. El baix s'ha reforçat amb una cinta amb escombreta. Faldilla folrada de seda amb un fris al baix, probablement per crear l'efecte frou-frou.
Vocabulari
Entredós
Tira estreta de punta, brodat, tul, punt reixat, etc., que es posa com a adornament entre dues peces de roba. (TERMCAT)
Galó
Teixit de passamaneria fort i estret, a manera de cinta. Podia ser de seda, cotó o llana, i de vegades fins i tot de fil d'or o argent. Aplicat per l'ornamentació d'indumentària o mobles o parament de la llar.
Brodat
Ornament fet sobre un teixit amb passades d’agulla emprant fils de cotó, llana, seda, argent, etc. Brodat a la basta. Brodat al realç. Brodat al teler, al tambor.
Atzabeja
Lignit negre i lluent, molt compacte, susceptible de poliment, emprat en moda com a ornamentació.
Tul
Teixit de seda, cotó o fibres sintètiques, transparent o translúcid, de malla reixada, fet generalment amb tres sèries de fils que fan, successivament, un d’ordit, i dos de trama. (DIEC)
Drapejat
Efecte de crear plecs, arrugat ordenat. Draperia. Conjunt de plecs suaus fets en una roba al biaix.
Faixí
Faixa a mida, amb plecs, generalment de seda. (TERMCAT)
Guipur
Tipus de punta, en la qual el dibuix forma la peça.
Vellut
Teixit de seda, de llana, de cotó, etc., llis d’una cara i de l’altra cobert de pèl, curt, tallat.
Escombreta
Element de passamaneria acabat com un raspallet que es col·locava a la vora de la faldilla per evitar aixecar pols quan aquestes eren tan llargues que s'arrossegaven per terra.
Clec
Botó de pressió, generalment metàl·lic.
Frou-frou
Mot onomatopeic emprat per descriure el soroll produït per la faldilla.
Escot fichú
Bandes o tirants molt amples, que cobreixen tota l'espatlla i que es creuen al davant, cobrint tot el cos, a mode de mocador. Es van posar molt de moda a partir de 1906. Del francès, fichu, mocador.
Barnilla
Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.
Ras
Teixit de seda, cotó, lli o fibres químiques amb lligat característic de les trames, que produeix a una cara un efecte llis i brillant. Setí.
Gasa
Tela molt, fina i clara, caracteritzada per la relativa separació amb què estan col·locats els fils d’ordit i els de trama, que dóna sensació de lleugeresa.
Prisat
Petits plecs plans permanents i regulars.
Firma
Francisca Torra Confecciones Barcelona
D’aquesta modista no s’ha pogut localitzar gaire informació. A l’Anuari Riera de 1902 i 1905 Francisca Torra apareix al carrer Orient número 10 com a venedora de teixits de seda. L’any 1913 el seu nom apareix en un anunci de “Cierrapolleras 'Koh-i-noor' ” publicat a La Vanguardia el 6 de gener de 1913. Segons la informació del diari, estava establerta al Carrer Pau Claris número 60 de Barcelona i era considerada una modista ja “acreditada”, és a dir, a qui se li reconeixia una trajectòria en la creació de vestits.
Context
1900-1909
La moda femenina d’aquest període continuà deudora del segle anterior, estretament vinculada amb l’artificialitat i l’excés. Encara es volia marcar la silueta en forma d’“essa” a través de la cotilla que s’ajustava a la cintura, donava volum a l’esquena, potenciava els costats i els malucs, i destacava el bust en forma de pit de colom (“pigeon breast”). La faldilla moldejava els costats, s’obria a partir dels genolls cobrint els peus i arrossegant-se per terra, en forma de corol·la. El vestit sastre, sorgit en l’anterior centúria, tingué una gran presència al llarg del segle XX, i anà augmentant gradualment la seva comoditat.
En aquesta dècada es produí una renovació en el vestit. Coincidint amb la Belle Époque, moment de gran fantasia, luxe i malbaratament en la societat europea del moment, que aproximadament durà fins a la primera guerra mundial. La línia en “essa” anà donant pas a la primacia de la recta i la verticalitat. Predominaven els grans barrets plans. Destacaven els vestits-folre, de línies rectes i la cintura alta, pròpia de les modes neoclàssiques d’estil imperi, encara que més relacionat amb la fase final d’aquesta moda per la inclusió de guarniments, en franges generalment en la part inferior, estampats – amb motius orientals– o volants, així com cua en algunes ocasions.
Grans figures d’aquestes modes foren la britànica Lucile, lady Duff-Gordon, i els francesos Jean Paquin i Paul Poiret. Aquest darrer uní les citades modes franceses de finals del segle XVIII i principis del XIX amb la decoració orientalista. El seu gran èxit fou l’eliminació de la cotilla cap al 1908.
A Espanya, seguint la nova tendència classicista, dissenyà vestits i teles Mariano Fortuny Madrazo (1871-1949), fill del pintor Mariano Fortuny (1838-1874). Els seus models més coneguts foren Knossos (1906) i Delfos (1907).
Tal com s’anunciava ja des de la segona meitat del segle XIX, la uniformitat fou la nota fonamental que en el segle XX definí el vestit masculí. A aquest aspecte s’hi uní la funcionalitat, valor que va difondre al continent la forma de vestir anglesa des de finals del segle XVIII, així com l’extensió de les peces esportives, amb origen també britànic. La jaqueta fou adoptada per totes les classes socials, fins i tot les treballadores, que la portaren en substitució de la brusa. En sentit invers, és interessant assenyalar una moda que cap a 1900 va recaure en la indumentària de les classes mitjana i alta, revestint-la de cert aire popular, visible en l’ús de jaqueta entallada i curta, el pantaló ample per la part baixa, el coll curt de la camisa, el mocador de seda al coll o la col·locació del barret fort (bombín) inclinat cap a davant, a més d’un pentinat que deixava caure diversos flocs de cabell sobre el front. Sobretot s’utilitzava una capa curta amb esclavina i folre de vellut verd o vermell, a voltes brodada, coneguda com pañosa.
Els vestits de cerimònia seguiren essent el frac, l’esmoquin i la levita per actes diürns, si bé aquesta darrera desaparegué després de la Primera Guerra Mundial. El vestit o tern es componia de les mateixes peces que l’integraven en el darrer terç del segle XIX: jaqueta, armilla – en ocasions de piqué blanc, especialment en el vestit de cerimònia– i pantaló.
...
El desenvolupament de la moda durant el segle XX va venir marcat pels diferents esdeveniments històrics. Si a Europa i als Estats Units les dues guerres mundials van ser d’especial rellevància, a Catalunya cal esmentar la successió de diferents règims: monarquia (Alfons XIII, 1902-1931; Juan Carlos I 1975-2014), dictadura (Primo de Rivera, 1923-1930; Francisco Franco, 1939-1975), i república (Segona República, 1931-1939), a més de la Guerra Civil (1936-39).
El segle XX suposà el triomf de la industrialització del sector tèxtil. Amb aquest un espectre de població molt més ampli que l’habitual fins llavors va poder accedir a certs productes d’ús minoritari, fet que accelerarà els canvis en la moda. Això implicà l’aparició i generalització de tendències consumistes en la indumentària, substituïnt les peces sense esperar que es fessin malbé, davant la necessitat creada de tenir el producte que dictava la moda. En aquest període la firma de les peces garantia el prestigi i reconeixement social de qui les posseïa. Les primeres cases d’alta costura, que ja havien aparegut a les darreries del segle anterior, es consolidaren, com les de Carolina Montagne, la de María Molist, El Dique Flontante o Santa Eulàlia. Malgrat estar restringida a una elit econòmica, l’alta costura seguí marcant la moda i establí tendències. No obstant, el major impacte social de la moda es produí a través del prêt-à-porter i la producció en sèrie que, tot recollint les tendències de l’alta costura, tingué una gran difusió a través dels mitjans de comunicació (La ilustración española y americana o Blanco y Negro).
Llevat d’algunes excepcions, se seguiren les línies de la moda internacional, especialment franceses en el vestit femení i angleses en el masculí. Això condicionà la manca de reconeixement dels creadors espanyols en el seu país, i com a conseqüència, el poc suport de la indústria. No fou fins la dècada dels anys 1970 i 1980 que es reactivà la indústria i el mercat espanyol amb el sorgiment d’una generació potent de disenyadors i el suport institucional, sobretot durant els anys vuitanta. Va ser durant la dècada següent, coincidint amb la internacionalització de la moda, quan la indústria local s’expandí fora de les fronteres.
Fitxa tècnica
Hemeroteca
Bibliografia
Peces relacionades