Cos de jacquard de seda verd amb motius vegetals i florals
Cos de jacquard de seda verd amb motius vegetals i florals
Cos de vestit de jacquard de seda amb fons verd i ornamentació floral (jonc, fulles d’acant, card) de color gris, coure i blau. Cordat al davant, obertura sencera central, tot i que hi ha una solapa creuada cap a la dreta, acabada amb dos volants arrugats de gasa de seda, de 9 cm i de color verd i coure, i dos botons metàl·lics amb motius florals daurats. Màniga llarga i amb puny acabat amb punta i volants, amb un ribet de grosgrain de color coure. El coll és una tira cordada a darrere, amb costura davantera, i rematat per un grosgrain frisat. Per davant la peça es bufa al pit, on hi ha dues pinces que s’obren, i per darrere presenta dos pleguets laterals i oberts i una taula central, amb dues costures fetes a màquina. La part central està arrugada; la modista va fer dos tallets oberts i amb un trosset de roba cosida, per tal de donar-li amplitud al baix. L’interior de la peça està folrat amb un cotó de ratlles blaves, estructurat amb 13 barnilles coincidents amb les costures, costadets, pinces i tanca. Cordada amb 17 gafets i, al coll, 5 més de tanca de fil. A la part interior veiem una tira de seda amb el nom de la modista estampat. Dessuadores sota la cisa, folrades de cotó llistat. La peca està cosida majoritàriament a mà, excepte les costures més llargues. L’esquena està estructurada a partir d'una costura central i dos costadets per banda, amb costures laterals i dues pinces al davant. El patronatge és invisible a l'exterior: a l'esquena hi ha una taula vertical al centre i la part inferior central està arrugada. La part davantera inferior també està arrugada sobre el ventre.
Vocabulari
Jacquard
Teixit amb dibuixos obtinguts amb la màquina jacquard.
Volant
Banda de roba prisada, arrufada amb tavelles, que, solament cosida o clavada per la vora superior, serveix d’adorn a un vestit.
Gasa
Tela molt, fina i clara, caracteritzada per la relativa separació amb què estan col·locats els fils d’ordit i els de trama, que dóna sensació de lleugeresa.
Puny
Part o allargament de la màniga que cobreix el puny.
Rivet
Doblec repuntat amb què es guarneixen i reforcen les vores de la sabata o de l'espardenya.
Grosgrain
Grogain. Cinta que es caracteritza pel tipus de teixit, molt resistent, que s'empra per a reforçar cintures o baixos.
Pinça
Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)
Taula
Plec pla, generalment ample, que s'obre en ventall.
Gafet
Peça en forma de ganxo o croc que ficada dins d’una anelleta serveix per a cordar o descordar dues coses o parts d’una cosa. Gafeta: Anelleta per on es passa el gafet. Poden ser metàl•liques o bé fetes de fil.
Dessuadora
Peça de roba, tira de cuir, etc., que es posa a la part interior de l’aixelleró, d’un barret, etc., perquè embegui la suor.
Firma
Fanny Ricot Barcelona
Fanny Ricot Ruet, a qui de vegades se l’ha anomenat erròniament "Fanny Ricol", va néixer a Lió el 1855 i va morir a Barcelona el 14 d’abril de 1947. És és un altre dels noms que arriben als nostres dies a través d’una etiqueta. En el cas d'aquesta modista, s'han pogut localitzar quatre peces: dos cossos de vestit i un vestit sencer, format per cos i faldilla, que van ser realitzats pels voltants de 1900, entre 1899 i 1905. Les peces van ser confeccionades amb materials de qualitat i amb una ornamentació acurada i de certa originalitat, uns acabats interiors molt bons i unes puntades molt característiques que uneixen la cinta a les barnilles interiors. L’etiqueta, que duu inscrit "FANNY RICOT BARCELONA" s’acompanyava amb l’escut reial, que podria ser l’indici que aquesta modista treballava també com a proveïdora de la casa reial.
Fanny Ricot estava casada amb Ezequiel Rouvière, per aquest motiu en algunes ocasions apareix com a Fanny Ricot viuda de Rouvière. La primera referència localitzada és de l’any 1881 on l'Anuario del comercio, de la industria, de la magistratura y de la administración indicava la seva adreça al carrer Avinyó, núm. 4, a la secció de “Modas”. Allà s'hi mantingué fins que la Guía Comercial de la Provincia de Barcelona del 1887 la situava al carrer Fernando, núm. 34, com a “modista de la Real Casa”, fet que confirmaria que Ricot treballà en algunes ocasions per a la Casa Reial. Probablement va ser força coneguda a Barcelona, sobretot durant les dues primeres dècades del segle XX. Madame Fanny Ricot apareix inscrita a l'Anuari Riera dels anys 1896, 1897 i 1898 a la secció de "Modas (sombreros de señora)" i com a modista emplaçada al carrer Fernando VII, núm. 34, 2n. El 1899 apareix inscrita com a Mme. “Fanní” Ricot, probablement a causa de l'accent. L’any 1900 segueix inscrita a la mateixa adreça, tot i que a partir d’aquesta data ja no apareix més. L’any 1921 el seu renom devia haver augmentat ja que en un text sobre la inauguració d'una obra teatral publicat a la Campana de Gràcia, es feia referència a ella com a modista de la gran burgesia catalana: "Fanny Ricot ja deia a les senyores que no els hi assegurava si estarien els vestits per aquell dia. En Milà tenia tots els "cupès" compromesos, a Borsa hi havia hagut una alça extraordinària...” Malgrat conèixer-ne l’anomenada, i poder afirmar que es tractà d’una modista de prestigi, ara per ara no s’ha pogut localitzar més informació sobre la seva empresa i el seu renom.
Context
1900-1909
La moda femenina d’aquest període continuà deudora del segle anterior, estretament vinculada amb l’artificialitat i l’excés. Encara es volia marcar la silueta en forma d’“essa” a través de la cotilla que s’ajustava a la cintura, donava volum a l’esquena, potenciava els costats i els malucs, i destacava el bust en forma de pit de colom (“pigeon breast”). La faldilla moldejava els costats, s’obria a partir dels genolls cobrint els peus i arrossegant-se per terra, en forma de corol·la. El vestit sastre, sorgit en l’anterior centúria, tingué una gran presència al llarg del segle XX, i anà augmentant gradualment la seva comoditat.
En aquesta dècada es produí una renovació en el vestit. Coincidint amb la Belle Époque, moment de gran fantasia, luxe i malbaratament en la societat europea del moment, que aproximadament durà fins a la primera guerra mundial. La línia en “essa” anà donant pas a la primacia de la recta i la verticalitat. Predominaven els grans barrets plans. Destacaven els vestits-folre, de línies rectes i la cintura alta, pròpia de les modes neoclàssiques d’estil imperi, encara que més relacionat amb la fase final d’aquesta moda per la inclusió de guarniments, en franges generalment en la part inferior, estampats – amb motius orientals– o volants, així com cua en algunes ocasions.
Grans figures d’aquestes modes foren la britànica Lucile, lady Duff-Gordon, i els francesos Jean Paquin i Paul Poiret. Aquest darrer uní les citades modes franceses de finals del segle XVIII i principis del XIX amb la decoració orientalista. El seu gran èxit fou l’eliminació de la cotilla cap al 1908.
A Espanya, seguint la nova tendència classicista, dissenyà vestits i teles Mariano Fortuny Madrazo (1871-1949), fill del pintor Mariano Fortuny (1838-1874). Els seus models més coneguts foren Knossos (1906) i Delfos (1907).
Tal com s’anunciava ja des de la segona meitat del segle XIX, la uniformitat fou la nota fonamental que en el segle XX definí el vestit masculí. A aquest aspecte s’hi uní la funcionalitat, valor que va difondre al continent la forma de vestir anglesa des de finals del segle XVIII, així com l’extensió de les peces esportives, amb origen també britànic. La jaqueta fou adoptada per totes les classes socials, fins i tot les treballadores, que la portaren en substitució de la brusa. En sentit invers, és interessant assenyalar una moda que cap a 1900 va recaure en la indumentària de les classes mitjana i alta, revestint-la de cert aire popular, visible en l’ús de jaqueta entallada i curta, el pantaló ample per la part baixa, el coll curt de la camisa, el mocador de seda al coll o la col·locació del barret fort (bombín) inclinat cap a davant, a més d’un pentinat que deixava caure diversos flocs de cabell sobre el front. Sobretot s’utilitzava una capa curta amb esclavina i folre de vellut verd o vermell, a voltes brodada, coneguda com pañosa.
Els vestits de cerimònia seguiren essent el frac, l’esmoquin i la levita per actes diürns, si bé aquesta darrera desaparegué després de la Primera Guerra Mundial. El vestit o tern es componia de les mateixes peces que l’integraven en el darrer terç del segle XIX: jaqueta, armilla – en ocasions de piqué blanc, especialment en el vestit de cerimònia– i pantaló.
...
El desenvolupament de la moda durant el segle XX va venir marcat pels diferents esdeveniments històrics. Si a Europa i als Estats Units les dues guerres mundials van ser d’especial rellevància, a Catalunya cal esmentar la successió de diferents règims: monarquia (Alfons XIII, 1902-1931; Juan Carlos I 1975-2014), dictadura (Primo de Rivera, 1923-1930; Francisco Franco, 1939-1975), i república (Segona República, 1931-1939), a més de la Guerra Civil (1936-39).
El segle XX suposà el triomf de la industrialització del sector tèxtil. Amb aquest un espectre de població molt més ampli que l’habitual fins llavors va poder accedir a certs productes d’ús minoritari, fet que accelerarà els canvis en la moda. Això implicà l’aparició i generalització de tendències consumistes en la indumentària, substituïnt les peces sense esperar que es fessin malbé, davant la necessitat creada de tenir el producte que dictava la moda. En aquest període la firma de les peces garantia el prestigi i reconeixement social de qui les posseïa. Les primeres cases d’alta costura, que ja havien aparegut a les darreries del segle anterior, es consolidaren, com les de Carolina Montagne, la de María Molist, El Dique Flontante o Santa Eulàlia. Malgrat estar restringida a una elit econòmica, l’alta costura seguí marcant la moda i establí tendències. No obstant, el major impacte social de la moda es produí a través del prêt-à-porter i la producció en sèrie que, tot recollint les tendències de l’alta costura, tingué una gran difusió a través dels mitjans de comunicació (La ilustración española y americana o Blanco y Negro).
Llevat d’algunes excepcions, se seguiren les línies de la moda internacional, especialment franceses en el vestit femení i angleses en el masculí. Això condicionà la manca de reconeixement dels creadors espanyols en el seu país, i com a conseqüència, el poc suport de la indústria. No fou fins la dècada dels anys 1970 i 1980 que es reactivà la indústria i el mercat espanyol amb el sorgiment d’una generació potent de disenyadors i el suport institucional, sobretot durant els anys vuitanta. Va ser durant la dècada següent, coincidint amb la internacionalització de la moda, quan la indústria local s’expandí fora de les fronteres.
Fitxa tècnica
Hemeroteca
Bibliografia
- AMBROSE, GAVIN; Harris, Paul. Diccionario visual de la moda. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.
- BANDRÉS OTO, MARIBEL. El vestido y la moda. Barcelona: Larousse, 1998.
- BAUDOT, FRANÇOIS. La moda en el siglo XX. GUSTAVO GILI, 2008
- BAXTER-WRIGHT, EMMA [ET. AL.] Moda vintage: la evolución de la moda y el vestido en los últimos cien años. Barcelona: Parramón, 2008
- BUXBAUM, GERDA (ed.) Iconos de la moda: el siglo XX. Barcelona: Electa, 2007.
- CODINA, MÓNICA. “Crear moda, hacer cultura”. A: Ars Brevis: anuario de la Cátedra Ramón Llull Blanquerna, n. 10 (2004), p. 43-62.
- CODINA, MÓNICA; MONTSERRAT HERRERO (eds.) Mirando la moda: once reflexiones. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2004.
- DELPIERRE, MADELEINE. Le costume: la haute couture de 1940 à nos jours. Paris: Flammarion , cop. 1991
- Elio Berhanyer: 50 años de moda: exposició, Museo del Traje, CIPE. Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, 2008.
- FIGUERAS SERRA, JOSEFINA. Moda española: una historia de sueños y realidades. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2003.
- FUKAI, AKIKO (ed.) Moda: una historia desde el siglo XVIII al siglo XX : la colección del Instituto de la Indumentaria de Kioto Taschen , 2006
- GOLBIN, PAMELA. Madeleine Vionnet: puriste de la mode. Paris: Arts décoratifs , 2009
- HERRERO, MONSERRAT. “Fascinación a la carta: moda y posmodernidad”. A: Nueva revista de política, cultura y arte. N. 72 (nov.-dic. 2000), p. 79-87.
- Inspiraciones: Mariano Fortuny y Madrazo: exposició, Museo del Traje – CIPE. Direcció, Eloy Martínez de la Pera Celada; textos, Eloy Martínez de la Pera Celada [et al.]. Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, 2010.
- La mirada de Vogue: exposición. Editor, Javier Pascual del Olmo; directora, Yolanda Sacristán; subdirector, Javier Fernández de Angulo; comissari, Rafael Levenfeld; coordinació, María Fitz James Stuart. Madrid: Museo del Traje, Centro de Investigación y Patrimonio Etnológico: Ediciones Condé Nast, 2004.
- Manus x machina: fashion in an age of technology. New York: Metropolitan Museum of Art, 2016
- MARTÍNEZ BARREIRO, ANA MARÍA. “La difusión de la moda en la era de la globalización”. A: Papers: revista de sociología, n. 81 (2006), p. 187-204.
- MARTÍNEZ BARREIRO, ANA MARÍA. “La moda en las sociedades avanzadas”. A: Papers: revista de sociología, n. 54 (1998), p. 129-137.
- MORALES, MARÍA LUZ. La moda: el traje y las costumbres en la primera mitad del siglo XX. Barcelona: Salvat, 1947.
- Mutations: mode, 1960-2000. Exposició. Musée de la mode et du costume (París, França). Paris: Paris-musées, 2000.
- NICOLÁS MARTÍNEZ, MARÍA DEL MAR. “Mariano Fortuny y Madrazo: vestidos y tejidos de la colección del Museo del Traje”. A: Indumenta: revista del Museo del Traje, n. 0 (2007), p. 113-122.
- PARICIO ESTEBAN, PILAR. “El encuadre de la moda en los diarios españoles de información general de ámbito nacional (1900-1994)”. A: Revista Latina de comunicación social, n. 28 (2000), p. 1-4.
- Paris-couture-années trente. Exposició. Paris-Musées : Société de l'histoire du costume , cop. 1987
- REMAURY, BRUNO (ed.) Dictionnaire de la mode au XXe siècle Paris : Regard , cop. 1996
- RIVIÈRE, MARGARITA. Diccionario de la moda: los estilos del siglo XX. Barcelona: Grijalbo, 1999.
- SAILLARD, OLIVER; DUCHÊNE, VIRGINE, MANESCAU, JACQUELINE. L'homme objet : la mode masculine de 1945 à nos jours. Marseille: Musées de Marseille , 1996
- SCOPA-ZUCCHI, OSCAR (ed.). Vogue España 100 años de moda. Madrid; Barcelona; París: Condé Nast, 2000..
- SICARD, MARIE-CLAUDE. Lujo, mentiras y marketing: ¿cómo funcionan las marcas de lujo? Barcelona: Gustavo Gili, 2007.
- SMITH, PAUL JULIÁN. Contemporary Spanish culture: tv, fashion, art and film. Cambridge: Polity press, 2003.
- URREA, INMACULADA. Coco Chanel: la revolución de un estilo. Barcelona: Ediciones Internacionales Universitarias, 1997
- URREA, INMACULADA. Desvistiendo el siglo XX. Madrid: Ediciones internacionales universitarias, 1999
- VÁSQUEZ ROCCA, ADOLFO. “La moda en la postmodernidad: deconstrucción del fenómeno fashion”. A: Nómadas: revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, n. 11 (2005).
- VILAR, MARÍA JOSÉ. Estética y tiranía de la moda. Barcelona: Planeta; Madrid: Editora Nacional, 1975.
- VV.AA. Moda: una historia del siglo XX. TASCHEN BENEDIKT, 2012
- WAUGH, NORAH. The cut of women's clothes 1600 – 1930 London: Faber and Faber, 1968.