Conjunt de cos de vestit i faldilla de setí de seda marró

    next
    prev
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa

Conjunt de cos de vestit i faldilla de setí de seda marró

Creador: 
Desconegut
Cronologia: 
1877-1882
Gènere: 
Dona

Vestit format per cos i faldilla confeccionats amb setí de seda de color marró i guarnit amb punta de color cru i llaços de cinta de setí. El cos és llarg per sota dels malucs, ajustat i amb màniga llarga amb forma. Té escot rodó amb coll de tira decorat amb un volant de punta. Davant té obertura central que es corda amb gafets coberta per una peça de forma triangular unida a l’escot i al baix i plena de frunzits per sota del pit. Aquesta peça es corda amb el cos amb gafets i baguetes de fil. A cada costa hi ha dues pinces i el baix té forma arrodonida. Darrere té costura central i dues laterals i el baix té la mateixa forma però amb més volum per recollir la forma del polissó. Tot el perímetre del baix està decorat amb una banda frunzida del mateix teixit i per sota hi ha cosides unes peces que es recullen en plecs al centre del davant i del darrere on hi ha un llaç aplicat fet amb cinta de setí de 4,5cm d’ample. Les mànigues tenen la bocamàniga girada d’on sobresurt un puny frunzit decorat amb la mateixa punta que el coll. L’interior del cos està folrat amb tafetà, possiblement de cotó, i porta dotze barnilles encapsulades i una cinta que s’ajusta a la cintura. La faldilla està formada per una base del mateix teixit que folra el cos a sobre de la qual va cosida l’exterior. La cintura és de setí amb l’interior de tafetà de cotó. La faldilla es recull en ella formant plecs i es corda al costat esquerre amb gafets. La part superior de la faldilla fins a 17cm per sota està confeccionada amb folre ja que queda coberta pel cos. La faldilla de setí, unida a partir d’aquest punt, té tavelles al tot el seu voltant excepte al centre del darrere i frunzits a l’alçada dels genolls. La seva llargada no arriba fins al terra sinó que per sota surten dos volants amb plecs. Darrere hi ha una peça cosida a sobre de les costures laterals amb dos bollats, un a sobre de l’altre, i una petita cua postissa amb traus per unir-la a la faldilla que té quatre botons ocults sota el bollat inferior i sis més a cada costat. Sense la cua el vestit segueix la mateixa distribució de plecs que al davant, la cua en canvi, té volum al centre i el seu perímetre està guarnit amb un volant amb merlets amb un dels angles doblegat de manera que deixa veure el volant prisat de sota del que sobresurt un altre amb punta. L’interior de la cua està folrat amb entretela vegetal de color cru mentre que el baix de la faldilla té un folre marró més gruixut. Descripció tècnica extreta de la base de dades IMATEX, del Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa

Vocabulari

Setí

Teixit de seda, cotó, lli o fibres químiques amb lligat característic de les trames, que produeix a una cara un efecte llis i brillant. Ras.

Volant

Banda de roba prisada, arrufada amb tavelles, que, solament cosida o clavada per la vora superior, serveix d’adorn a un vestit.

Gafet

Peça en forma de ganxo o croc que ficada dins d’una anelleta serveix per a cordar o descordar dues coses o parts d’una cosa. Gafeta: Anelleta per on es passa el gafet. Poden ser metàl•liques o bé fetes de fil.

Bagueta

Cordonet escorredor o en forma de llaç, fet amb fil o roba, que serveix per a assegurar obertures en les peces de vestir, permetent obrir i tancar amb una llaçada o un nus. També baguilla.

Pinça

Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)

Polissó

Estructura interior bombada o coixinet ajustat sobre les natges, sota les faldilles, a fi d’augmentar-ne el volum. Emprada entre 1868 i 1888 per ampliar la part posterior de les faldilles.

Bocamàniga

Part inferior de la màniga, oberta, per on surt el braç.

Tavella

Doblec fet per adornament a la roba.

Prisat

Petits plecs plans permanents i regulars.

Barnilla

Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.

Firma

Desconegut

Malauradament, la majoria de peces conservades són de producció anònima. No hi ha cap element distintiu que permeti relacionar-les amb seguretat amb un creador determinat. Cal destacar que probablement en la majoria de casos es tractava de confecció domèstica; d'altres, de confecció més complexa, estaven confeccionades per un sastre o per una cosidora sense cap tipus de reconeixement d’autoria.

Cal tenir en compte que fins a les acaballes del segle XIX, a les llars pobres o humils, homes i dones vestien peces fetes majoritàriament a casa. D’aquesta producció estrictament casolana es passà, amb el temps, a una concentració de la feina en mans d’uns artesans que s’hi dedicaven de manera exclusiva. Així, la producció passà de satisfer les necessitats familiars a satisfer una demanda externa, implicant l’aparició d’un artesà especialitzat que, en el cas de la confecció, derivà en la figura del sastre.

Contràriament al que podria semblar, la modisteria no havia estat sempre una tasca reservada a les dones. De fet no fou fins al 1675 que a França es va permetre que les dones exercissin en aquest àmbit, en considerar que no estava ben vist que a les dones les vestís el sexe oposat. A partir d’aquell any les cosidores franceses van poder confeccionar vestits per a dones, amb excepció de les cotilles, i la roba d’infants fins a vuit anys. A França, la confecció de cossos per a dones i nens va continuar essent un privilegi de la corporació de sastres fins al 1871.

És força evident que existia una diferència entre la feina de la cosidora o costurera i la del sastre, que probablement raïa, ja no tant en la qualitat de la feina, sinó en el valor que se li donava a aquest darrer. Tot i així, tampoc els sastres etiquetaven les seves peces. No serà fins al 1858, que el gran creador de moda Charles Frederick Worth començarà a etiquetar les seves peces amb el seu nom, a mode de marca. De fet aquesta pràctica ja es donava en altres àmbits, com la barreteria femenina (anomenada sovint “modes” a l’època). Aquest fet implicà una petita revolució en el món de la indústria de la moda, ja que per primera vegada es reconeixia el nom del creador com un valor afegit a la peça. En el cas català, les primeres etiquetes van aparèixer a finals dels anys 70 del segle XIX.

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1877-1882

Aquest breu període de 5 anys marca una frontera entre el primer i el segon polissó. És l’anomenada silueta sirena, en la qual el vestit femení reduí notablement les seves dimensions, estrenyent la figura a l’alçada dels malucs i fent acabar la faldilla en una cua. La cotilla s’allargava comprenent també els malucs, i els enagos estrenyien les cames, alliberats ara de qualsevol estructura interior. El volum que havia ocupat el polissó ara lliscava per la faldilla i es concretava en la cua, que es desplegava a la part posterior del vestit. Els cossos de vestit s’allargaven, sovint reforçats per una fila de botons que accentuava la verticalitat de la silueta, hermètica i rígida.

...

El segle XIX fou especialment revelador en molts aspectes, sobretot pel que fa a la crisi de l’Antic Règim i a la construcció de l’estat liberal a Espanya. En termes econòmics Catalunya se situà al capdavant de la revolució industrial a nivell de l’Estat espanyol i la ciutat de Barcelona fou coneguda sota la denominació de “La fàbrica d’Espanya”. La burgesia es consolidava com la classe dominant i, amb ella, una nova manera d’entendre el comerç, el consum, l’oci i les relacions socials, així com mols altres aspectes de la vida quotidiana, cultural i econòmica.

Barcelona, que es feia cada vegada més forta com a capital europea, emprengué un creixement molt important a nivell urbanístic: més enllà dels intents de reformular l’antiga ciutat encara dins de muralles de la primera meitat de segle, s’aconseguí demolir-les vers 1854, durant el període progressista d’O’Donnell, i poder, així, pensar en un creixement real, que es veié concretat en el Pla Cerdà, després que el projecte de Rovira i Trias fora rebutjat per Madrid.

La Renaixença catalana, la voluntat de fer renéixer el català a nivell cultural i literari després d’un període de decadència, i l’aparició de les primeres forces polítiques catalanistes ajudaren a fer de la segona meitat de segle un període ric i definitori per a la cultura catalana.

Durant el segle XIX la moda, tant masculina com femenina, evolucionà de manera canviant i diversa. Mentre que el vestit per a la dona canvià dècada a dècada, fins a assolir les formes característiques el modernisme –un dels moments històricament més pletòrics– el vestit masculí emprengué un camí que desembocaria en la simplificació de les formes, els colors i els teixits, en una cerca incessant de la creació d’una imatge d’home de negocis homogènia.

L’aparició d’un gran nombre de revistes de modes, tant internacionals com en llengua castellana i catalana, la millora de les comunicacions així com de la premsa escrita en general, contribuïren a fer dels canvis del vestit una constant i en cada temporada hi havia novetats. El segle XIX fou també el segle de l’aparició del grans creadors de moda, que posaren els fonaments per al desenvolupament de l’Alta costura. A París, creadors com Worth, Doucet o Caillot Soeurs, conceberen la creació de moda com una creació d’autor, en què el nom del creador era un valor afegit a la peça. En paral·lel al que succeïa a París, a Catalunya començaren a aparèixer alguns noms reconeguts, que etiquetaven les seves peces. Curiosament, en el cas català aquests eren noms de dona, de modistes que a poc a poc havien anat consolidant el seu negoci. La primera modista que tenim constància que etiquetés els seus vestits és Virgínia Vellay, de la qual ens n’ha arribat una peça amb etiqueta que data de 1876. Però, després d’ella en vingueren moltes més: Renaud, Molist, Solà, Valls...

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
12232
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Vestit
Etiqueta: 
no
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
PuntaLlaçCintaVolantTavelles
Color: 
Marrons
Material: 
Seda

Bibliografia

Valora